tak kena atas batang hidung sendiri, semua boleh cakap.

By Siti Ainum - July 27, 2018


"seriuslah dah nak menikah umur muda-muda macam tu? dengan sepupu sendiri pula tu? hish, kalau anak aku, memang aku tak bagilah!"

kalau makcik... kalau... 

anak muda bercinta kehulu kehilir makcik sibuk mengata. anak muda ambil keputusan untuk menikah pun makcik mengata. jadi, makcik nak apa sebenarnya? anak makcik ramai lagi yang belum menikah. anak makcik masih muda-muda. makcik pun ada cucu yang satu hari nanti akan membesar. makcik kena jaga tutur kata sepatutnya. kita tak akan mahu doakan yang aneh-aneh untuk makcik tapi orang bila dengar makcik sebut macam-macam seolah-olah makciklah paling sempurna mendidik dan menjaga anak, orang akan terdetik untuk harapkan makcik diuji hal yang sama. tapi tak boleh. tak boleh nak doa macam tu.

ada ibu yang diuji dengan anak perempuan yang mudah-mudah ikut lelaki keluar sana sini. ada ibu yang diuji dengan anak lelaki yang seringkali angkut perempuan pergi sana sini. ada ibu yang menasihat tapi tak diendah. ada ibu yang cuma membiarkan sampai anak makin tak tentu arah. tapi tak adillah untuk kata orang tak pandai jaga anak sedangkan hari-hari ibunya nasihat tegur sampai menangis-menangis mengadu kepada ibu aku, makcik apa tahu?

mulut tu jangan sedap sangat sebut macam-macam tentang nasib takdir orang... kita tak tahu apa akan jadi pada masa depan bahkan kita langsung tak tahu dan tak boleh jamin apa hari esok akan pegang. apa yang kita kata dekat orang hari ini boleh jadi esok kita pula yang kena tanggung nasib yang sama. nau'dzubillahi min dzalik. 

tak kena atas batang hidung sendiri, semua boleh cakap. kita kalau bercakap bab "kalau" tu, seolah-olah kita sendiri yang tentukan segala-galanya. seolah-olah terlupa Allah boleh buat apa saja bila-bila masa. makcik jangan macam tu, okay? makcik kena jadi seorang makcik yang boleh jadi contoh, boleh beri kekuatan kepada ibu-ibu lain. bukan makin menambahkan serabut di kepala otak orang yang dah sedia macam nak pecah. 

makcik chill okay? kalau bukan anak makcik, kalau benda tu tak berkenan di mata makcik, just sshhh ya? 😉

  • Share:

You Might Also Like

0 comment(s)

“Hanya sedikit ini yang kutahu, kutulis ia untuk-mu, maka berbagilah dengan-ku apa yang kau tahu.”