jangan layan kawan macam kekasih. what?

By Siti Ainum - July 23, 2018


i just have some conversation with a friend. somehow what we're guessing based on what we saw turn out to be true. cuma sejauh mana benarnya instinct yang dirasa tu bukanlah dalam pengetahuan kita.

jadi teh hari ni, aku dapat khabar yang kawan aku si milah dah tak lagi berteman dengan sahabat terkarib terbaik terkamceng dia yang mana juga kawan aku, si gayah. sebelum ni aku dah dapat hidu kejauhan kedinginan persahabatan tu dan ternyata betul. tapi mereka berdua ni dengan aku bukanlah kawan rapat tahap best friend atau selalu berhubungan yang buat aku layak untuk tanya apa masalah atau apa sajalah yang peribadi pada kedua-duanya. we need to clearly know our place. jangan sedap-sedap nak tanya isu privacy orang kalau kita bukan jenis ada masa susah senang dia. sebab standard kawan sekarang (sebahagiannya), sangat mahu untuk tahu masalah tapi sekadar untuk kepuasan diri dia sendiri iaitu untuk tahu semua benda pasal kawan dia. the more secrets she gets to know, the more superior she feels (it's like heh i know everything about you so, don't take me lightly - oh, and also, there'll be time for your words to go against yours) and we cannot deny for this kind of friend exist. sekadar untuk tahu sebab dia nak tahu bukan untuk tolong.

as for me, kalau orang tu betul-betul status dia dalam hidup aku memang best friend, aku akan directly tanya "doh bakpo pulok?" kalau hint hidup bermasalah tu ditunjukkan. tapi ada juga masa-masa aku watlek watpis lu, aku tak nak tanya sebab aku rasa benda tu bukan sesuatu yang kalau aku jadi dia, aku nak orang tanya. kalau betul dia perlu telinga, dia cari juga nanti. well aku rasa kawan-kawan aku memang tahu aku macam tu. dan memang ramai kawan yang bukan jenis selalu berhubung tapi bila bermasalah baru dia cari aku. i don't mind with that. aku tak rasa "bila susah baru cari aku" kind of feel. sebab aku sendiri pun bukan jenis akan contact kawan setiap hari. even my bestest friend pun boleh kira berapa kali whatsapp. tapi kita tahu status kita. jadi tak contact selalu pun tak apa, asal bila perlu, kita tahu kita akan selalu ada (kalau hidup lagilah).

astaghfirullah. aku meleret sebenarnya ni. 

okay back to spilling the tea. jadi dipendekkan cerita si milah bagitahu yang dia dengan gayah dah lama tak berhubung. milah "lari" dari hidup gayah sebab gayah terlalu mengatur hidup milah memandangkan milah lebih muda dari gayah. milah bersabar dan bertahan selama ni namun puncak ketahanan milah mula runtuh jatuh berantakan sekaligus bila gayah turut mengarah milah untuk tak berkahwin dengan lelaki pilihan milah. like, come on gayah. milah pun nak kahwin juga takkan milah nak hidup dengan gayah selama-lamanya. kahwin bukan maksudnya putus kawan sedia ada tapi iyalah, gayah akan rasa kehilangan juga sebab selama ni gayah dengan milah tinggal bersama berdua melewati susah dan senang.

milah tak salah "lari" dari gayah. milah ada hak untuk menentukan hidupnya sendiri tanpa ada yang mengatur sesuka hati. dan aku juga tak rasa milah lebih memilih lelaki dari kawan baik sendiri sebab lelaki itu bukan sekadar lelaki yang datang menyinggah tetapi lelaki yang mahu dibuat suami. dalam keadaan gayah yang terlalu mahu milah mengikut rentak hidupnya, wajar juga milah tinggalkan gayah. milah terlalu banyak menurut gayah selama ini, cuma untuk permintaan gayah yang tidak membenarkan milah kahwin dengan lelaki tu, milah dah tak dapat terima. kalau kau jadi milah, kau akan buat apa? 

milah kasi tahu aku gayah sebenarnya baik yang mana aku juga tahu tentang itu. cuma yang menyakitkan milah adalah sikap panas baran gayah, yang aku juga tahu sikapnya itu. orang teranung panggil "musangg", bukan musang fox nick zootopia tu. bekeng. cepat sangat nok maroh. sikap mengatur hidup orang yang kalau tak dituruti mengikut kehendaknya akan diperlaku dengan kasar. aku sempat mengusik milah, "oh, rupanya milah mangsa penderaan la selama ni." dia ketawa menandakan hidupnya sudah tak luak dengan hal itu. iyalah kan, dah ada suami dan bakal menimang cahaya mata lagi beberapa bulan, apa kau kisah lagi tentang luka yang lalu. fokus saja bahagia depan mata.

aku juga tak adalah feeling ill terhadap gayah. sebab bila kita dah tahu dia macam mana, benda tu jadi acceptable. melainkan orang tu buat sesuatu yang sangat bertentangan dengan sikap dia selama ni, that's shocking la. gayah terlalu sayangkan milah. bertahun-tahun hidup dengan milah. pastilah ralat dirasa bila orang yang selalu ada dengan kita, akan pergi ke sisi orang lain yang mana kita tahu keadaan tak akan pernah sama seperti sebelumnya. cuma yang salahnya adalah perasaan yang berlebih-lebihan. perasaan yang tidak dikawal sehingga boleh buat kita jadi tak seimbang.

tak salah sayang orang dengan sesayang-sayangnya. bahkan tanda sempurna iman itu bila kita mencintai orang lain sebagaimana kita mencintai diri kita sendiri. tapi bila cinta dan sayang yang ada itu tidak disalurkan pada Allah dengan selurus-lurusnya, kita akan bermasalah. pasti kita akan bermasalah. nak ucap ukhuwwah fillah lillah itu memang mudah. tapi nak buktikan itu yang susah.

aku kasi tahu milah, selagi boleh selesaikan elok-elok, selesaikan dengan cara elok. sebab sayang juga hubungan terputus begitu saja sedangkan dialah orang yang terdekat dengan kita sebelum ni. tapi kalau tinggal terus tak berhubung langsung macam hari ini lebih baik, maka teruskan. asalkan jangan bergaduh maki-maki tarik rambut macam budak-budak. 

sakit putus cinta tu dah rasa macam masuk selumbar. tapi bermasalah dengan sahabat sendiri ni sakit dia dah macam sembilu. aku pun tak pasti nak kata aku ada pengalaman atau tak, kira adalah tapi entahlah barang dah malas nak ingat jadi sakit tu macam mana tak nak pula diingat. konklusinya, pedihlah.

sekadar pesanan. jangan layan kawan macam kekasih (ni tak ada kaitan dengan lgbtq tau!). layan macam kekasih ni maksudnya, kawan kau ada kawan lain pun kau merajuk dengki cemburu yang berlebihan. bila layan macam kekasih ni memang akan cenderung pada kita ter-atur hidup dia secara tak sengaja. sebab kita nak dia dapat yang the best! well, tu kitalah yang rasa tapi dia tak rasa macam tu pun! layanan tu akan merimaskan orang dan buat orang nak lari. bila orang lari, siapa yang sakit akhirnya? 

jadi, bersederhanalah dalam segalanya.

fi hifzhillah, ya asdiqa-i. 


  • Share:

You Might Also Like

0 comment(s)

“Hanya sedikit ini yang kutahu, kutulis ia untuk-mu, maka berbagilah dengan-ku apa yang kau tahu.”