Of Fire Lord Ozai, Prince Zuko and the Agni Kai

By Ainum Lathifah - December 12, 2015












ini adalah scene agni kai antara fire lord ozai dan prince zuko, his own son. agni kai ni tradition berkurun lamanya dalam fire nation iaitu firebending duel. agni kai biasa akan diadakan bilamana firebender tu nak reclaim dia punya honor after being disrespected (sort of) atau untuk selesaikan konflik dan juga sebagai entertainment untuk penonton. dan semestinya dalam agni kai, akan ada yang kena burn dan winner adalah siapa yang burn his opponent. so, that's why zuko ada scar dekat mata tu. scar tu dia dapat masa dia dipaksa untuk fight his father. 

ceritanya begini (untuk sesiapa yang tak tahu), zuko terlepas cakap dalam meeting, so fire lord ozai rasa tercabar. at first zuko terima untuk agni kai sebab dia ingat dia akan fight gabenor yang dia terlepas cakap dalam meeting tu, tapi rupanya ayah dia yang dia kena lawan. agni kai sememangnya akan affect someone's honor. agni kai will leave you dishonor.

sebenarnya baru nak masuk point. didikan mak ayah sangat penting, kita semua tahu. kadang-kadang rasa kasihan tengok anak-anak yang turn out jadi "jahat" atau "terlebih nakal" disebabkan oleh "hasil didikan" mak ayah. tapi ada juga didikan yang dah elok tapi anaknya masih haru-biru. ada keluarga yang kita lihat elok pada luarannya, kalau tengok anak jadi punah pun orang dah tak salahkan mak ayah sebab nampak mak ayah tu warak habis dah. that's why aku sebut "hasil didikan". yang elok tu adakah benar-benar elok? bukan nak blame mak ayah, no. tapi kena juga tekankan sebab anak-anak membesar dipengaruhi dengan suasana sekeliling.

kalau hari-hari mak ayah bercakap kasar antara satu-sama lain depan anak-anak, apa akan jadi pada emosi mereka? jangan marah kalau anak jadi memberontak sebab as a parents kita tak sensitif dengan pertumbuhan emosi anak-anak apalagi bila mereka dah masuk alam remaja. dalam movie pun banyak, mak ayah hasut anak-anak untuk balas dendam, benci dan dengki pada orang lain. lepas tu anak-anak membesar jadi manusia yang tak tenteram sebab matlamat hidup dia adalah apa yang dia dapat dari mak ayah. contoh macam fire lord yang banish anak sendiri atas sebab kononnya dah jatuhkan maruah dia. dan zuko tu membesar jadi manusia yang matlamat dia cuma nak tangkap avatar semata-mata nak tebus honor. even dia punya source of firebending pun datang dari dia punya drive untuk capture the avatar. and once dia join team avatar, dia dah tak boleh nak firebend sebab source dah hilang. 

same goes with his sister, princess azula the true prodigy. dari kecil azula dah "berjiwa ozai" sebab dah dibrainwash awal-awal. kasihan tengok anak-anak yang jadi "mangsa" macam ni. memanglah ni kartun tapi ada saja kisah benar macam ni. aku memang serius kalau tengok kartun nak buat macam mana. watching how azula ended up jadi macam tak berapa betul tu.. kind of heart tugging. bukan seorang azula saja yang rasa dia tu macam monster, tapi deep inside kita pun mungkin pernah rasa macam tu bila kita perform tak up pada expectation semua orang ; family khususnya. the moment when you feel you're the worst person in the family. kind of tough.

dan bila ursa cakap pada azula, "i'm sorry i don't love enough" tu i felt like.. ya Allah.. entahlah tak tahu nak explain macam mana. last sekali anak-anak akan blame mak ayah for how they've become. macam sazali salahkan ayahnya yang terlalu memanjakan sehingga anak jadi tak betul haluan. anak-anak ni zero software lagi masa baby. kita install macam-macam pada dia. semoga nantinya bila dihadap kembali pada Allah, budak tu tak bervirus -- rosak dan punah.

zuko had a hard life just because he wanted to make a right decision. tapi worth enough la. dia pun sayang pada azula walaupun adik dia selalu buat jahat pada dia. didikan mak ayah sangat penting. tapi diri sendiri yang kena berfikir mana baik dan mana buruk. be a better parents. be a better child. dua-dua penting dalam memastikan keutuhan iman kita.

semoga.

----


maaflah kalau awak tak faham apa aku merepek. only avatarfreak will understand.






  • Share:

You Might Also Like

0 comment(s)

“Hanya sedikit ini yang kutahu, kutulis ia untuk-mu, maka berbagilah dengan-ku apa yang kau tahu.”