What An August! (2.0) - "Wa aslihlii aakhiratii"

By Siti Ainum - August 28, 2018

hari ni aku mula melangkah keluar dari penjara yang aku sendiri bina. tangan dan kaki yang sendiri digari pun sudah dilepas. dah lama sebenarnya tak jadi macam ni. dua hari tak keluar bilik tak bercakap dengan sesiapa kecuali ibu. sebab seperti selalu, yang selalu memahami kondisi diri -- cuma ibu.

dipendekkan cerita, ayah, kakak dan abang ipar baru pulang dari sabah. jadi, selama hampir dua bulan aku cuma tinggal berdua dengan ibu. suasana rumah pastinya lain. sunyi tapi ada hal yang menenangkan juga bila tak ada orang ramai memandangkan emosi macam periuk api. insyaAllah semua akan okay, selagi tak pijak. aku akan okay, selagi tak dikacau. jadi, hampir dua bulan hidup dalam kedamaian tanpa sebarang bebelan (bila kau cuma berdua dengan ibu, hubungannya lebih seperti teman akrab haha). dan tiba-tiba, pulang saja yang lain kerumah, pelbagai emosi masuk.

alkisahnya ayah ada marahkan sesuatu tapi bagi aku, marahnya tak bermotif sebab tiba-tiba marah. aku pula sejenis pantang orang marah tak bersebab. isunya kecil tapi sebab masa tu aku sedang baik-baik dengan penuh naif tanyakan sesuatu tiba-tiba dia marah. aku macam bengong dan benganglah kejap. apahal nak marah-marah tak ada angin ribut. jadi, benda tu end up aku terus angkat rizqi (sebab isunya berkait dengan rizqi) masuk bilik dan hempas pintu. itu yang rizqi konon nak pujuk kiss airmata tapi dia mengundur semula lepas rasa masin. #hopelessromantic

sepatutnya hari esok kami ke pasir mas, kelantan untuk hadir kenduri tapi sebab aku dah totally damaged malamnya, aku tak tidur semalaman, badan memang sakit sungguh-sungguh sebab menangis memang tak berhenti dari malam ke pagi, serius (kalau kau masih ingat aku tak boleh sedih langsung sebab nanti badan akan sakit ditambah lagi kalau badan tak dapat rehat). esoknya mata tak boleh buka dan kabur. serik juga haha. 

jadi, bila dah aku diamkan diri saja dalam bilik, orang panggil tak disahut, semua orang yang tak tahu cerita jadi bengang. ingat aku tak nak pergi sebab tak nak bangun tidur. sulong dah menjerit macam orang gila. abang ipar pun cakap rugi sewa kereta (sebab kereta saga sempit untuk satu rumah, jadi dia sewa kereta kawan). migha diam saja, sibuk make up barangkali. ayah tak banyak kata apa sebab dia tahu kemungkinan dia punca. ibu biasa saja, panggil tak henti tapi dalam nada memujuk sebab dia tahu anak ini tak boleh dikeraskan. makin keras, makin berontak. aku macam mayat hidup atas katil  dengan mata yang tak berhenti berair. sebab sakit nak mampus badan. perasaan yang sama masa mula-mula sakit dulu.

natijahnya, ibu tak ikut sebab teman aku di rumah. lepas semua dah keluar, aku keluar bilik cerita pada ibu begitu begini. ibu macam biasa, faham kenapa emosi aku "terkejut" bila dah lama nyaman aman damai, tiba-tiba kena serabut, serabutnya tak bergurau. zuq sungguh. memang aku tak nafikan aku akan salahkan sekeliling yang tak membantu beri vibe positive. tapi dalam masa yang sama, aku mengakui semuanya hanya sebab aku. aku yang macam ini. benda tak ada apa sangat pun tapi sebab itu aku, benda jadi besar. aku kena terima yang puncanya aku. bila saja boleh harap untuk emosi tak dikacau? nak duduk sendiri dalam gua?

dua hari tak bercakap langsung dengan ayah. sejenis marah yang nak tengok pun tak nak. syaitan ambil kesempatan atas sakit sedia ada. dalam masa yang sama diri sendiri berperang, "this is not Allah approved", "i know but i can't", "you can but you don't want to". sampai kesudah tak habis. 

yang paling menyedihkan dalam bab ni bila akhir sekali aku nak kena tenangkan diri sendiri. tak kisahlah yang cari pasal, yang kacau tu ramai mana pun, akhirnya sendiri-sendiri saja. sebab orang tak tahu. orang tak boleh tolong. benda tu terkesan besar mana pada kita, orang tak tahu. orang hanya nampak dasarnya that was rude tapi hancur bahagian dalam tu orang tak tahu. kalau benda tu sekadar kehendak emosi marah yang sebenarnya, tak akan jadi menangis kan? bila menangis ni maksudnya, kau sendiri tak approve apa yang kau buat.

so, it was hard. hari ni alhamdulillah i'm getting better. i talk to everyone. this test is super tiring tapi entahlah... aku dalam keadaan tak boleh nak pertikai persoal dengan apa yang Allah nak hidang. aku tadah saja. dosa banyak ya Allah, aku tahu. semoga sesi-sesi menyalahkan sesiapa ni aku boleh setelkan di dunia terus. aku tak nak ya Allah benda ni berlarutan sampai ke akhirat. aku tak nak jawab aku begitu begini sebab dia tu begitu begini semata nak melepaskan diri sebab masa tu confirm aku nak selamat. masa tu, confirm apa saja yang boleh buat lepas, kita akan guna habis-habis. tapi aku tak nak ya Allah. semoga Engkau bantu aku sebab tak ada daya aku melainkan dengan bantuan-Mu.

sebabnya kan... in the end kita akan rasa tak gunalah atas dunia saja berkumpul baik, gembira bagai tapi di akhirat kita boleh jadi menyalahkan satu sama lain atas kesilapan kesalahan kelalaian yang kita lakukan. just thinking about what if kami satu keluarga (dan semua orang yang kita kasih dan cinta atas dunia) tak boleh pass through pemeriksaan Allah... Allahuakbar... tak berbaloinya bergelak sakan bersama tapi tak dapat nak bantu selamatkan bersama.

semua benda sekarang, kena pandang sampai akhirat. semua. dari seremeh lekeh benda, hingga ke sulit rumit perkara. aku dah dapat satu cara sebagai constant reminder, kena selalu sebut "usratii aakhiratii", "sodiqatii aakhiratii", "zaujii aakhiratii". tapi yang zauji tu contoh saja sebab tak ada lagi. tapi begitulah. masa nak marah nak sakit hati terasa hati, harap dapat membantu peringatkan yang kita tak cuma hidup atas dunia saja. keluarga kita inilah akhirat kita. sahabat kita inilah akhirat kita. pasangan kita inilah akhirat kita. penentu baik buruk akhirat kita.

“Ya Allah, perbaikilah urusan agamaku yang merupakan penjaga keselamatan urusanku, perbaikilah untukku urusan duniaku yang di dalamnya terdapat mata pencarianku dan perbaikilah untukku urusan akhiratku yang akan menjadi tempat kembaliku. Jadikanlah hidup ini sebagai tambahan bagiku dalam setiap kebaikan, dan jadikanlah kematian sebagai pemutus dari setiap keburukan.”

oh ya, sebagai penutup,
yang penting aku kena tahu fakta --
it's not about negative vibes, it's just me. 


  • Share:

You Might Also Like

0 comment(s)

“Hanya sedikit ini yang kutahu, kutulis ia untuk-mu, maka berbagilah dengan-ku apa yang kau tahu.”