Sunday, 8 July 2012

Tarbiyah dari Pakcik Teksi :)


Bismillahirrahmanirrahim.

Rasa macam lama tak menulis sebab banyak guna gambar. heh. pictures kadang-kadang speak louder than words. hari ni usrah muslimat kat Masjid Hadhari. sorry la adik-adik and kakak-kakak yang menunggu selama se-jam. waiting for this 'too-late' naqibah. really can't help myself pagi tadi. kalut semacam. nasib baik adik-adik hebat dapat backup dengan cunnya.

usai usrah tu kitorang shopping sesama. macam sweet je lintas jalan ramai-ramai. hihi. kelakar tengok adik-adik yang takut nak lintas jalan.

"kak, beraninya. takut la."

dia terkejut tengok aku ngan kak zira main aci redah je.

"ni bukan berani. tapi berstrategi. nak lintas jalan pun ada seni strateginya tau."

sampai la masa aku nak balik. aku balik sorang. Pak cik teksi tu nampak tenang dengan kopiah. bermulalah dialog atas teksi.


"belajar kat mana  dik?"

"Pahang. KIPSAS."

"Ow.. Jalan Pekan tu eyh? yang dekat.."

"Batu Enam, pakcik."

"ah..ye.. pakcik selalu jugak lalu kat situ. ambil kos apa?"

"Bahasa Arab.."

"Susah tak belajar?"

"Ok la.. cuma ada jugak yang tak faham. sebab takde asas. dulu saya sekolah tengku mahmud pakcik."

"owh.. budak tengku mahmud ke.. macam mana boleh ambil arab tu? minat ke mak ayah suruh?"

"minat."

"baguslah.. Allah bagi hidayah tu. tak semua orang dapat tau. kita pilih. tapi Allah yang bagi."

aku senyum.

"bagus belajar bahasa arab ni. nak baca quran pun rasa seronok. hari tu pakcik ada daftar kelas quran Al-Baghdadi tu, dalam sebulan lebih je. tapi memang rasa lain la masa baca quran. tenang je rasa."

"Owh.. yang tu.. best tengok dia punya skill mengajar, main ketuk-ketuk."

"Ha, yelah. malu jugak nak masuk tu sebab semua budak-budak. tapi dalam belajar, kita tak boleh malu kan? sebab kalau malu, sampai bila pun kita tak bergerak."

aku senyum lagi.

"macam mana terdetik nak ambil bahasa arab?"

"sebenarnya apply TESL. tapi tak dapat. nasib baik jugak. boleh belajar bahasa arab."

"tu la. satu hari nanti, adik akan dapat fikir sendiri kenapa Allah tak bagi yang tu, tapi Dia bagi yang ini. kita akan tau yang apa yang Tuhan bagi tu memang yang terbaik."

aku senyum. sekali lagi. hidung terasa panas.

"kat mana rumah?"

"kat sini, pakcik."

aku turun keluar dari kereta.

"terima kasih, pakcik." dan menyambung dalam hati,

'untuk tarbiyahnya.'

aku mahu sekali memberi senyuman kepada pakcik itu. tapi aku tahu dia mampu untuk baca senyuman  yang hidup di mataku. 

ini salah satu sebab kenapa aku sangat suka naik teksi :')

kan aku sudah bilang, tarbiyah itu ada di mana-mana. asal kamu punya hati yang mampu menconvertkan setiap perlakuan mahupun perkataan seseorang dalam bentuk tarbiyah. 








5 comments:

“Hanya sedikit ini yang kutahu, kutulis ia untuk-mu, maka berbagilah dengan-ku apa yang kau tahu.”