Friday, 13 July 2012

Oculus Reparo !


Apa yang kita terlepas pandang,
mungkin "kacamata" kita sudah terlalu kotor sehingga melihat orang lain penuh dengan "debu" kesalahan.

kerana itu pentingnya membersihkan "debu" yang melekat di hati terlebih dahulu. debu banyak sangat sampai hilang rupa hati tu. bila hati dah bersih berkilat, barulah "kacamata" kita pun akan turut bersinar dilap tarbiyah.

Mahu bersihkan hati ni pulak bukan senang. jihad nafsu. kena mujahadah dengan nafsu yang merengek-rengek bila syaitan mula mengarah.

nak bersihkan balik "kacamata" kita bukan semudah mengenakan spell "Oculus Reparo" sepertimana Hermione Granger lakukan kepada Harry Potter. Well, logik la kan sebab syurga tu mahal. So, usaha la sikit !


 Harry Potter and The Philosopher Stone



Sahabat,
besih hati, yuk !

*jangan tunggu ramadhan je baru nak buat amal, baru nak tazkiyatun nafs segala benda. kalau mati dulu macam mana ? baru la jadi orang yang rugi. wey, taknok la aku.*

5 comments:

“Hanya sedikit ini yang kutahu, kutulis ia untuk-mu, maka berbagilah dengan-ku apa yang kau tahu.”