"Let her shows her scares and wounds of life. And if you decide to go thru to be like her, gird up your loin." - Karen Pandora Butler

By Ainum Lathifah - January 09, 2017


aku dah lama tak buka blog. aku dah lama tak menulis di ruang ni. lama tak lama, tapi cukup terasa lama bagi aku yang dah anggap blog ni macam diari. aku tak boleh. aku rasa aku tak boleh datang sini. antara sebabnya adalah entah aku tak tahulah. aku nak kata aku merajuk dengan blog - dah kenapa nak merajuk dengan benda tak hidup? tapi perasaannya begitu.

perasaannya sama macam kenapa aku tak boleh nak bercerita atau pandang lama-lama buku Sultan Abdul Hamid II. perasaannya sama macam kenapa aku tak boleh nak sembang tentang angan ke turki, uk atau perancis. perasaannya sama dengan sebab kenapa aku tak boleh datang sini.

sebab aku nampak aku. dan aku tak kenal aku. aku tak tahu mana nak cari aku. aku rasa aku bukan pandang aku. aku rasa aku bukan baca aku.

aku cuma nampak seorang perempuan yang sangat asing. wallahi. 

iyalah semalam godek blog, lepas tu terbaca semula tulisan-tulisan lama. dalam hati aku cuma mampu ucap, "siapa perempuan ni?". sebab aku tak kenal. wallahi, aku tak kenal. bukan nak hiperbola sighah mubalaghah ke apa tapi itulah apa yang dirasa.

aku perasan, cinta dan cita aku bukan hilang. tapi aku sorok di sudut hati paling dalam. aku tak boleh nak keluarkan sebab aku tak mampu nak kawal mahu dan rindu. kedudukan mereka terlalu jauh di dasar. kemas di situ sebab aku tahu aku belum capai mampu. 

tapi aku rindu.


if life is so easy.. if choice isn't so hard to make.. i would marry my own best friend even though he's super crazy.  I'm okay with crazy, by the way.

thanks, jak. you always there whenever I need you. hihi.


penting untuk adakan sesi kaunseling dengan orang yang kita rasa boleh bagi sesuatu yang membawa "comfort" pada hati kita. kadang-kadang cukup dengan, "it's okay, num. aku ada" is more than enough. Allah cukup untuk mendengar tapi dalam masa yang sama kita mahukan respon yang wujud depan mata secara zahir. apa guna hidup dengan manusia kalau tak boleh nak berkongsi apa-apa.

dan aku tahu tak ada orang pun yang boleh faham situasi aku melainkan dia pun sedang atau pernah hadap hal yang sama. aku tak cari orang untuk faham aku tapi cukup sekadar aku tahu dia ada untuk dengar dan tak lekehkan lembik aku. 

aku okay. aku okay dengan apa yang dah jadi. aku dah tenangkan diri aku. aku okay, sungguh. 

tapi aku rindu aku. 
itu saja.

i know i'm strong.
i know.

i wish.





as you look closer inside her heart you cannot but think and ponder 
on her life for she fight hard even if to lose her own
she stands as a stronger tower in her domain
many look up to her wanting to be like her but to get to where she's at today
let her shows her scares and wounds of life
and if you decide to go thru to be like her
gird up your loin. 



  • Share:

You Might Also Like

0 comment(s)

“Hanya sedikit ini yang kutahu, kutulis ia untuk-mu, maka berbagilah dengan-ku apa yang kau tahu.”