Monday, 26 May 2014

Can I wear niqab when performing the solah?

Salam'alayk gorgeous. 

I have something to share. something very important to niqabis. ana aqul marratan ukhra, NIQABIS.

ok, seperti yang kita tahu when it comes to solat, kita mesti kena buka purdah kan? kalau ada tabir, alhamdulillah. tapi kalau tak ada tabir? nanti muslimin nampak, macam mana?

dan ada juga yang solat dengan purdah. aku sendiri pun pernah baca yang dibenarkan solat sekiranya tak ada tabir dan terdedah dengan muslimin. I forgot the sources for seriously. so, I thought it's okay to wear purdah in perfoming solah. but, I am absolutely wrong.

bahaya kan bila ambil ilmu macam tu saja. dapat satu sumber kira okay done. dah tak payah nak kaji. haih.

nak dijadikan cerita, tengah tunggu nak pergi PASTI tadi, rembat la Kitab Terjemahan Nailul Authar Jilid 1 dari rak buku. dan antaranya ada menyebut tentang hal ini,


ini gambar google bha. tapi sama jak la.


"BAB : LARANGAN BERPAKAIAN DENGAN TERLEPAS DAN MENUTUP MULUT DALAM SEMBAHYANG"


عن أبي هريرة أنّ النبي ص نهى عن السدل في الصلاة وأن يغطي الرجل فاه. 

688. Dari Abu Hurairah bahwa Nabi saw melarang melabuhkan kain dalam sembahyang, dan melarang seseorang menutup mulutnya. (HR Abu Daud)

ولأحمد والترمذي منه : النهي عن السدل.

689. "Dan bagi Ahmad dan Tarmidzi dari Abu Hurairah juga dikatakan : "Dilarang melabuhkan kain."

ولإبن ماجه : النهي عن تغطية الفم.

690. "Dan bagi Ibnu Majah dikatakan : "Dilarang menutup mulut."

Penjelasan :

Syarih berkata : Tentang arti "sadl" Abu Ubaidah berkata di dalam kitabnya "Al-Gharib" sbb. : Sadl ialah seseorang melabuhkan kainnya tanpa mempertemukan kedua tepinya di bagian depan. tetapi kalau kedua tepinya dipertemukan, bukan sadl namanya.

Ibnu Atsir Shahibudin Nihayah berkata : Sadl ialah berselimut dengan kainnya dan memasukkan kedua tangannya ke dalam sehingga ia ruku' dan sujud dalam keadaan berselimut. 

Syarih berkata : hadits ini menunjukkan haramnya berpakaian dengan terlepas di dalam sembahyang kerana demikianlah hakikat ma'na larangan. akan tetapi Ibnu Umar, Mujahid, Ibrahim An-Nakha'i, dan Syafi'i memakruhkannya, baik di dalam sembahyang mahupun di luar sembahyang. sedang Imam Ahmad memakruhkannya di dalam sembahyang saja.

perkataan "Dilarang seseorang meutup mulutnya" itu, Ibnu Hibban berkata : karena hal itu termasuk modus orang majusi. Ibnu Hibban telah menjadikan hadits ini sebagai dalil atas makruhnya sembahyang dengan menutup mulut, sebagai mana pendirian Mushanif.

-- hlm. 379-380





dan Imam Syafie pun tak bagi. 

makanya, kalau ada terlibat dengan program yang melibatkan kena solat jemaah dalam keadaan terbuka, eloklah kalau kita pakai telekung untuk solat. biasa kita sembahyang macam tu saja sebab dah berjubah kan, tapi untuk elakkan orang ternampak dan ter'detect' kita ni siapa, lagi selamat kalau kita sama ratakan pakaian kita dengan orang ramai iaitu telekung putih. bila Izrail datang memanggil.. eh, itu selimut putih. eh, betul ke? -.-

cumanya nak pesan, don't be too syadid in hukum kalau hukum itu sendiri ada thabat dan murunahnya. jangan terlalu perjuangkan purdah sampai tercicir apa yang wajib dalam solat. benda khilaf. tak payah nak bahaskan lebih-lebih. :)



I am niqabi too.
and I love to follow the fiqh without complaining because it's cool, man.
herher.

No comments:

Post a Comment

“Hanya sedikit ini yang kutahu, kutulis ia untuk-mu, maka berbagilah dengan-ku apa yang kau tahu.”