ini untuk ukhti saya.

By Ainum Lathifah - December 11, 2012


adik : kak.. ikhlas tu macam mana ?

kakak : Bagi kak, ikhlas ni bila kita redha dengan apa yang Tuhan takdirkan. Ikhlas juga bila kita buat sesuatu tanpa paksaan malah rasa senang.

adik : bila kita terima hujan pelangi dalam hidup dengan rasa senang dan redha, maknanya kita dah cuba untuk ikhlas ?

kakak : insyaAllah, na'am. bukan mulut saja yang menuturkan redha, tapi harusnya di hati.

adik : bila cuba nak lapangkan hati, that's mean kita cuba ikhlas ?

kakak : ahsanti :)

adik : kenapa kita selalu lupa. kak, kita cakap nak change macam ni macam tu, tapi kenapa in the end kita akan lupa dengan apa yang kita nak buat and then things seem like usual.

kakak : sebab tu jangan bertangguh dalam nak buat kebaikan.

adik : nak lawan dengan rasa hati tu memang mencabar. bila cakap macam ni, ada saja dalam hati cakap, 'ish, tak payah la macam tu'. penat kadang-kadang.

kakak : kita ni makhluk yang diberi kelebihan. the one and only creature of His. so, between living well or living hell, we choose.

adik : my choice :)

kakak : then just go on :)

adik : syukran kak.

kakak : afwan.



#notakaki
entah kenapa, Tuhan campak rasa cinta yang menggunung buat ukhti biarpun kita belum pernah bersua muka. aku kagum. aku kagum pada manusia yang 'mungkin kagum pada-ku'. kerana betapa cantiknya hati kau ukhti, kerana mampu untuk melihat keindahan dalam diri-ku yang serba kekurangan ini. hati kau yang cantik sebenarnya ukhti, mampu melihat bunga tahi ayam seperti bunga mawar. betapa Tuhan telah menutup segala aib-ku sehingga kau lihat aku dalam keadaan bukan aku yang selayaknya. 

kak suka setiap bicara kita bersama. dan kak mahu iqa tahu yang kak juga kadang-kadang penat lawan dengan diri sendiri. oh dan kak juga sedang belajar untuk ikhlas. kuatkan diri ya ukhti. bina kekuatan bersama akhawat lain. kita hidup tak sendirian di dunia ini. 

semoga Allah temukan kita lagi di syurga, ukhti syafiqah izzati. :) 


  • Share:

You Might Also Like

2 comment(s)

“Hanya sedikit ini yang kutahu, kutulis ia untuk-mu, maka berbagilah dengan-ku apa yang kau tahu.”