Ni cerita minggu kesepuluh.

By Ainum Lathifah - September 23, 2013

Assalamu'alaikum. 

Hai semua. sekali-sekala berlagak ada orang nak baca blog ni rasanya macam tak salah -.-'


aku nak cerita. kisah minggu kesepuluh. 

minggu ni sepatutnya kena submit tiga assignment. subjek Balaghah, subjek Masadir al-Lughah wal-Adab, dan subjek Pembangunan Islam di Malaysia.

yang untungnya, banyak jugak kelas batal untuk minggu tu. pensyarah sibuk yang amat sebab konvokesyen lagi empat lima hari. 

tengah-tengah serabut fikir dan buat assigment tu, budak Ziqah pulak suruh buatkan tiga poster untuk program Hamlah Arabiyyah. nak kena tunjuk ustazah hari Khamis. boleh pulak kau petik nama aku jadi AJK Publisiti Promosi segala tuh -.-' woi ziqah woi. and I was like.. am dying tonight. haha teruk sangat. tapi lebih kurang macam tu lah.

dan mulalah terfikir, banyak kerja ni. tapi esoknya (Rabu) ada seminar. ada program besar. program ni ha. *tengok bawah* kalau tak pergi rasa macam rugi. Ustaz Aizam Mas'ud kot.




dan akhirnya, aku pergi jugak walaupun rasa berat kaki pagi tu. pasak dalam diri. yakin Allah ada. nak cari ilmu jugak ni. boleh punya adjust masa Ainum weh. ha macam tu lah lebih kurang ayat pujuk diri sendiri. dan memang teramat sangat rugi kalau aku tak pergi. best gila weh ! ngeri jugak mainan syiah ni. haih.

ok. cerita dia tak habis lagi untuk hari tu. malamnya pula, ada program "We Care For Egypt" anjuran AMAN's Club dan berkerjesama dengan PERKIM, Rakan Muda, serta MPP. kena pergi Dewan Utama awal sebab ajk. haih lagi nak fikir 40 kali. kerja langsung tak tersentuh. tapi pergi jugak. Allah yang bagi masa untuk aku. takkan nak buat kerja untuk Dia pun aku nak berkira. *lempang diri 100kali* duk pujuk diri. ingatkan diri dengan ayat Allah dalam Surah Muhammad ayat 7;

"wahai orang-orang yang beriman, sekiranya kamu membantu agama Allah, nescaya Allah akan membantu kamu dan meneguhkan kedudukan kamu." 

kenapa payah sangat nak put full trust in Allah T___T





banner Seminar pun tak sempat kasi turun lagi dah ada program lain. wuwuwu.. hebat KIPSAS.


balik program dalam jam 12 malam jugaklah. prepare mental nak buat poster tapi dapat mesej daripada abang Afiq. 

"Ainum, saya dah terbuat poster Bahasa Melayu. hahaha.." 

"kiranya tak payah buat la ni ?"

"tak payah."

ikutkan tugas, aku kena buat poster dalam Bahasa Melayu, dia dalam Bahasa Arab. aku minta draft design je tapi dia pergi buat terus. siap gelak pulak tu. -.-'

rasa macam nak sujud syukur masa tu jugak. haha. bukan apa, kalau aku ni expert main mende potosok tu takpelah jugak. ni duk ngadap mende alah tu berjam-jam untuk satu poster. Allah dah tolong untuk tu. alhamdulillah. 

dan esoknya, dapat pulak bushra, 

"ustazah cakap assignment hantar minggu keduabelas." 

Allahu.. lepas satu-satu Dia bagi masa untuk aku balik. assignment balaghah ni yang seram sikit. kena tahlil balaghi fi Surah al Baqarah. tu pun alhamdulillah dapat tajuk uslubul amri. senanglah jugak kerjanya. tapi memang tak mampu la nak siapkan dalam minggu tu.

dan hari Sabtu pulak ada program "Sehari Bersama Penulis : Fatimah Syarha Mohd Noordin". yang ni pun fikir banyak kali jugak nak pergi ke tak walaupun dah bayar RM10. tapi pergi jugak.




konklusinya, aku ni memang spesies try and error. eh ?

tak. aku ni memang bertindak lain dari apa yang aku fikir. last minute boleh tukar fikiran. main aci redah je tanpa peduli natijah akan datang. tapi bertempatlah. aku bukan pergi club malam -.-' pergi majlis ilmu kot. yakinlah Allah tolong. dan terbukti. :')

minggu kesepuluh. penuh dengan majlis ilmu. semoga masa aku tak terbuang dengan sia-sia. 

terima kasih Allah. terima kasih KIPSAS :)


  • Share:

You Might Also Like

0 comment(s)

“Hanya sedikit ini yang kutahu, kutulis ia untuk-mu, maka berbagilah dengan-ku apa yang kau tahu.”