Tuesday, 23 July 2013

Ini tulisan untuk diri ; dai'e yang punya jiwa serapuh kertas.

pahat dalam - dalam, ini kerja mulia.
biar hati reti tak lagi bertanya.

Ramai yang faham Islam, tapi tak ramai yang faham dan hadam apa itu Islam. tak ramai. bukan semua Allah pilih untuk faham Islam dengan sebetulnya. Jadi, bersyukur dan hargai nikmat yang terlalu besar ini. kalau kau tak mahu, kalau kau mahu lari, silakan saja. kerana Allah tidak hajat untuk manusia - manusia cengeng seperti kau. 


"Dan jika mereka mahu berangkat, tentulah mereka menyiapkan persiapan untuk keberangkatan itu, tetapi Allah tidak menyukai keberangkatan mereka, maka Allah melemahkan keinginan mereka, dan dikatakan kepada mereka, "Tinggallah kamu bersama orang-orang yang tinggal itu." (At-Taubah: 46)

"Berangkatlah kamu, baik dalam keadaan merasa ringan ataupun merasa berat, dan berjihadlah dengan harta dan dirimu di jalan Allah. Yang demikian itu adalah lebih baik jika kamu mengetahui." (At-Taubah: 41)

"Kalau yang kamu serukan kepada mereka itu keuntungan yang mudah diperoleh dan perjalanan yang tidak berapa jauh, pastilah mereka mengikutimu, tetapi tempat yang dituju itu amat jauh terasa oleh mereka. Mereka akan bersumpah dengan nama Allah, "Jikalau kami sanggup, tentulah kami berangkat bersama-samamu." Mereka membinasakan diri mereka sendiri, dan Allah mengetahui bahawa sesungguhnya mereka benar-benar orang-orang yang berdusta." (At-Taubah: 42)

"Wahai orang-orang yang beriman! Jadikanlah diri kamu pembela-pembela (agama) Allah sebagaimana (keadaan penyokong-penyokong) Nabi Isa ibni Maryam (ketika ia) berkata kepada penyokong-penyokongnya itu:"Siapakah penolong-penolongku (dalam perjalananku) kepada Allah (dengan menegakkan agamaNya)? Mereka menjawab: "Kamilah pembela-pembela (agama) Allah!" (setelah Nabi Isa tidak berada di antara mereka) maka sepuak dari kaum Bani Isra'il beriman, dan sepuak lagi (tetap) kafir. Lalu Kami berikan pertolongan kepada orang-orang yang beriman untuk mengalahkan musuhnya, maka menjadilah mereka orang-orang yang menang.." (Al-Saff: 14)


Islam tak perlukan kau. kau yang perlukan Islam. tarbiyah tak butuhkan kau. kau yang butuhkan tarbiyah. 

untuk kau terus hidup. untuk kau terus bernafas.





kalau bukan kerana dakwah dan perjuangan, aku pun mungkin takkan dapat bertahan.


SAA,
14 Ramadhan 1434

4 comments:

  1. ini juga ingatan buat saya.

    ainum tolong ingatkan kita sekali yeh.

    everytime i feel tired, jannah will always be the aim of my life.
    to refresh the niat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kakak :')

      kan ? kena selalu refresh niat. ingat to whom we belong. and for what reason we're here in the dunya. it sounds easy. hm.

      semoga Allah jaga hati kita. istiqamahkan kita di jalan yang penuh advance ini :)

      Delete

“Hanya sedikit ini yang kutahu, kutulis ia untuk-mu, maka berbagilah dengan-ku apa yang kau tahu.”