terima kasih Syeikh Zainul Asri -- dikau menjadi sebab hatiku sedang dilantun mahabbah yang suci

By Ainum Lathifah - January 18, 2016





keterlaluankah andai aku katakan hari kelmarin adalah hari pertama kali aku mengenal makna kacak seorang lelaki?

keterlaluankah andai aku katakan tak puas mata ini memandang walaupun pandanganku harus ditundukkan?





Ya Allah. 
sungguh aku telah jatuh cinta. 

melihatnya yang tekun mencatat ketika gurunya sedang berbicara padahal ilmunya juga bukan biasa-biasa. 
melihatnya yang tunduk mencium tangan anak kecil yang beratur mahu bersalam dengannya di tengah-tengah khalayak. 
melihatnya yang tak pernah lekang mengucap selawat kepada sang rasul mulia.




Allahuakbar. 
keterlaluankah andai aku katakan aku telah bertemu malaikat?




sungguh aku telah jatuh cinta, Ya Rabbi. 

aku terlanjur jatuh dan aku tak mahu bangun. indahnya laku beliau sebagai ulama pewaris nabi, sheikh zainul asri
cukuplah kesolehan yang buat seorang manusia itu cantik. ternyata lebih dari cukup.




dan sebetulnya aku sedar, yang aku jatuh cinta hakikatnya bukanlah beliau. melainkan aku sebenarnya sedang terpikat dengan rasulullah saw. kerana apa yang beliau tunjukkan semuanya akhlak nabi. maka, yang aku jatuh hati itu adalah baginda sendiri. entah rasa apalah yang akan hadir jika rasulullah masih ada dekat pelupuk mata. tak terucap.



يا قرة عيوني عليك السلام
فؤادي لنحو المدينة هام
و قلبي تولع بخير الأنام
أنا يا ابن رامه، حرمت المنام
وزارني سقاما غرامك تمام



wahai cahaya mataku atasmu salamku,
hatiku rindu pada madinah,
hatiku terpesona atas sebaik-baik manusia,
aku wahai kekasih, tidurku tidak lena,
dan bertambah sedih kerana rindu padamu.




Allahumma sholli 'ala Muhammad. ❤


[kredit gambar : tumblr]








terima kasih Syeikh Zainul Asri -- 
dikau menjadi sebab hatiku sedang dilantun mahabbah yang suci.

melihatmu sahaja cukup untuk aku terbayangkan syurga.
semoga nantinya aku juga menjadi cerminan untuk manusia terimbas Tuhan.


  • Share:

You Might Also Like

0 comment(s)

“Hanya sedikit ini yang kutahu, kutulis ia untuk-mu, maka berbagilah dengan-ku apa yang kau tahu.”