"Ainum, boleh saya nak bagi awak nasi?" -- nak, nasi apa? -- "nasihat" -- k taknaklah.

By Ainum Lathifah - February 27, 2015


boleh saya nak nasihat sikit?

kenapa manusia selalu sangat bertindak ikut perasaan? hari ni cakap nak. sungguh sungguh cakap nak. tapi esok cakap tak nak. sungguh sungguh cakap tak nak. mana satu ni?

tak kisahlah nak atau tak nak tapi janganlah melampau-lampau. apalagi bila nak-tak-nak kita tu berkait dengan manusia lain. atau boleh saya khususkan -- hati dan perasaan oranglah.

kita tahu payahnya selama ni kita mujahadah nak lepas apa yang tak patut ada atau apa yang boleh digantikan dengan yang lebih baik. tapi bila Allah dah bagi peluang untuk lepaskan depan mata, kita pula yang mahu-mahu cari balik. Allah dah tutup ruang, kita pula yang sibuk mahu buka kembali. Allah nak selamatkan, kita pula yang sibuk mahu mudaratkan diri.

bila dah lepas tu, lepaslah.

sakit awal-awal, biasalah tu. lama-lama nanti boleh hilang. tak boleh hilang kalau kita tak redha dengan ketentuan. kalau kita betul-betul percaya perancangan Allah tu lagi baik dari apa yang kita mahukan, tak adanya kita nak melolong berteriak sakit hati sana sini. 

bila dah lepas tu, lepaslah.

memang payah. memang lemah. tapi kena ingat hakikat mukmin bukan begitu. apalagi untuk kita orang yang kenal Allah, tahu agama -- kenalah jaga qudwah sebaiknya. takkan nak layan heart break macam orang yang tak kenal qada' dan qadar, kan?

bila dah lepas tu, lepaslah.

Allah sedang selamatkan kita. tetaplah dalam jagaan itu. jangan cari pasal nak sakitkan jiwa sendiri. 

dah cakap kan dulu, kalau tak nak kalah dalam soal rasa -- bersederhanalah dalam segalanya.

semoga kuat.





dari zine "Ini Buku Kita"

  • Share:

You Might Also Like

1 comment(s)

  1. lepaslah..moga hati lebih kenal Allah :')

    ReplyDelete

“Hanya sedikit ini yang kutahu, kutulis ia untuk-mu, maka berbagilah dengan-ku apa yang kau tahu.”